מה זה צילינדר בעין?

אם אתם מרכיבים משקפי ראייה, ככל הנראה שמעתם פעם את המונח צילינדר. למרות שהמילה מצלצלת מוכר, אנשים רבים לא באמת מבינים מה זה צילנדר בראייה, מה גורם לו ומה ניתן לעשות כדי להתמודד איתו. 

במאמר זה נסביר את כל מה שצריך לדעת על צילינדר או בשמו המדעי, אסטיגמציה. בין אם האופטיקאי אישר שיש לכם צילינדר בעין או בין אם אתם פשוט סקרנים ללמוד על זה יותר, בהמשך המאמר תוכלו לקבל מידע מלא ומקיף בנושא.

מה זה צילינדר בעדשות

אז מה זה צילינדר? במצב אופטימלי, גלגל העין מעוצב ככדור עגול מושלם כך שהאור שנכנס דרכו נשבר בצורה שווה. אבל ישנם מקרים בהם הקרנית של העין או העדשה התוך עינית מתקמרות וכך פיזור האור שפוגע בעין אינו אחיד ויכולת המיקוד באובייקט נפגעת. מצב זה עשוי להתבטא כליקוי ראייה שנקרא צילינדר או אסטיגמציה.

זוהי תופעה נפוצה מאוד שיכולה להתרחש לעיתים בשילוב עם ליקוי ראייה לטווח קרוב או לטווח רחוק. החדשות הטובות הן שלא מדובר במצב מסוכן או במחלה, אלא רק בליקוי שניתן לתקן יחסית בקלות על ידי משקפיים, עדשות, או במקרים מסוימים גם ניתוח. 

חלק מהסימפטומים שעשויים להעיד על אסטיגמציה הם ראייה מטושטשת או מעוותת, התעייפות מהירה של העיניים וקושי בראיית לילה. כמו כן במקרה של צילינדר, כאבי ראש ועייפות כללית הולכים יד ביד ולכן לעיתים קרובות מי שמדווח על כך לרופא המשפחה מופנה לבדיקת ראייה. כאמור, ניתן להפחית את כל התופעות האלה על ידי התאמת פתרון אצל אופטיקאי מוסמך.

רוב האנשים עם צילינדר נולדים עם המצב הזה, אך מומחים לא הצליחו להסביר מדוע זה קורה. ישנם מקרים נדירים יותר בהם פציעה, מחלה או ניתוח עלולים לגרום להיווצרות התופעה. וכדי להרגיע את כל ההורים נציין שלמרות האמונה הרווחת, לא מקבלים צילינדר מקריאה באור חלש או צפייה בטלוויזיה מקרוב מדי.

אבחון וטיפול בצילינדר

על אף שצילינדר הוא מצב מולד, הוא מתפתח יחסית באיטיות לכן יש לגשת למומחה עיניים במקרה בו אתם חשים שינוי כלשהו בראייה. המומחה יערוך לכם בדיקת ראייה על מנת לבדוק את חדות הראייה ולשלול מצב של חוסר יכולת להתמקד או ריצוד.

במידה והאופטיקאי זיהה שאכן יש לכם דרגה מסוימת של אסטיגמציה, חשוב שתדעו שאתם לא לבד. מחקרים מראים שמעל 30% מאוכלוסיית ארצות הברית סובלים מרמה כלשהי של אסטיגמציה וזוהי בעיה נפוצה ולא מזיקה.

כמו כן, מחקרים מראים שברוב המקרים לאנשים שכבר מרכיבים משקפיים יש צורך גם במרכיב צילינדר. כלומר, יתכן שאסטגמציה תופיע בפני עצמה ללא ליקויי ראייה נוספים, אך יותר סביר שהיא תלווה בבעיות ראייה נוספות כמו קוצר ראייה או רוחק ראייה.

ישנן מספר דרכים לטפל בצילינדר ורובן קשורות לשיפור ותיקון על ידי עזרי ראייה. האפשרות הראשונה והנפוצה ביותר היא שימוש במשקפי ראייה בהם יש מרכיב צילינדר בעדשת במשקפיים שמסייע לתיקון צילינדר בעין.

את העדשות המותאמות ניתן להרכיב על מבחר רחב של משקפי ראייה לנשים או משקפי ראייה לגברים, כך שמבחינת עיצוב ומראה, השמיים הם הגבול. עדשות הצילינדר הן אמנם מעט עבות יותר מעדשות רגילות, אך כל עוד לא מדובר במקרה של צילינדר גבוה במיוחד, זה לא יהיה מורגש לעין לא מקצועית.

אז האם צילינדר יכול לרדת או להעלם לחלוטין בעקבות טיפול כלשהו? התשובה היא כן אבל זה דורש ניתוח. כרגע הדרך היחידה להוריד צילינדר לגמרי היא בעזרת ניתוח לייזר. בעת ניתוח לייזר בעיניים צילינדר יכול לרדת או להעלם לגמרי.

אם עשיתם בדיקת עיניים והאבחנה היא שיש לכם צילינדר, אין לכם סיבה לדאגה. בסך הכל מדובר בליקוי ראייה נפוץ ביותר שניתן לתקן בעזרת משקפיים מתאימים והמשך מעקב למקרה של שינויים בראייה לאורך זמן. לאחר יעוץ מקצועי של אופטיקאי מוסמך תוכלו להרכיב את עדשות הצילינדר החדשות על משקפי הראייה המושלמות שיתאימו לסגנון האישי שלכם.  

הטבה חגיגית לחברי מועדון ולמצטרפים חדשים

100 ₪ הנחה ברכישת
משקפי שמש החל מ- 499 ₪

ההטבה בכפולות - בנוסף למבצעים הקיימים

בתוקף עד 30.8.24. ההנחה תתעדכן בעמוד התשלום לאחר
זיהוי מועדון/הצטרפות בתשלום חד פעמי של 29 ₪
*לא תקף על משקפי שמש Ray-Ban

לידיעתך, באתר זה נעשה שימוש בקבצי Cookies.
המשך גלישה באתר מהווה הסכמה לשימוש זה.
preloader